והיא לא רק תנועת היד המזיזה את העיפרון.
ה"איך כותבים?" וה"מה כותבים?"
צריכים להשתלב בהרמוניה
צריכים להשתלב בהרמוניה
ולהפעיל את הגוף: ביציבה ובתנועה,
את החשיבה: בזיכרון ודמיון,
את החשיבה: בזיכרון ודמיון,
את הרגש: במוטיבציה ובהתמדה
ועוד ועוד.
ועוד ועוד.
החלק המוטורי הוא רק אחד מהתפקודים המופעלים בכתיבה ואולי הבסיסי מבין כולם.
במבט בוחן על התנועה הדרושה לכתיבה, כדאי לשים לב להיבט היציבה. כמו בכל פעילות מורכבת, כך גם בכתיבה, השליטה ביציבה אינה נופלת בחשיבותה מהיבט התנועה. לא במקרה הכתיבה ברובה נערכת ליד שולחן. אנחנו צריכים לשבת כדי לאפשר לעצמנו בסיס רחב יותר ליציבות וזאת, בשביל לא להתעייף במהירות.
במבט בוחן על התנועה הדרושה לכתיבה, כדאי לשים לב להיבט היציבה. כמו בכל פעילות מורכבת, כך גם בכתיבה, השליטה ביציבה אינה נופלת בחשיבותה מהיבט התנועה. לא במקרה הכתיבה ברובה נערכת ליד שולחן. אנחנו צריכים לשבת כדי לאפשר לעצמנו בסיס רחב יותר ליציבות וזאת, בשביל לא להתעייף במהירות.
כדי לשבת ליד השולחן, לשמור על תנוחה יציבה
ולאפשר לידיים לנוע בחופשיות, דרושים שרירים רבים בגוף
והכל מתחיל במרכז
ולאפשר לידיים לנוע בחופשיות, דרושים שרירים רבים בגוף
והכל מתחיל במרכז
השרירים הגדולים בגו ובחגורת הכתפיים,
מאפשרים את העמידה או הישיבה היציבה
ובזכותם יתאפשר המשך הרצף:
מאפשרים את העמידה או הישיבה היציבה
ובזכותם יתאפשר המשך הרצף:
פלג הגוף העליון, צריך להיות חזק מספיק כדי להחזיק את הגוף ישר.
שרירי הכתפיים חייבים להיות חזקים מספיק, כדי לשאת את משקל הזרועות וגמישים מספיק, כדי לסובב באופן חופשי את הידיים.
החלק העליון של הזרועות צריך לשאת את משקל האמות.
האמות צריכות להיות יציבות מספיק כדי לאפשר לשורש כף היד להסתובב.
שורש כף היד צריך להיות חופשי להישען על המשטח ובתורו, יאפשר לאצבעות לנהל את "ריקוד" הכתיבה.
לכן, כדי לשלוט בשרירים הקטנים בידיים, השרירים הגדולים של הגו והכתפיים צריכים להחזיק אותנו יציבים.
איך מתחזקים?
גני השעשועים הם ה"מכון הכושר" של הילדים.
כאשר הילדים מטפסים, מתנדנדים,
מתכופפים וזוחלים על המתקנים,
או רצים וקופצים ביניהם,
הם מתחזקים ומכינים את גופם
למשימות העדינות יותר.
חגורת כתפיים חלשה משפיעה על יכולות הכתיבה
כאשר ילדים עם חולשה שרירית בחגורת כתפיים מנסים לצייר או לכתוב, הם נוטים לנסות ולפצות על חוסר השליטה ביציבה, בעזרת כיווץ שרירים גדולים וזאת כדי לקבע את עצמם. החולשה והקיבוע גורמים להתעייפות מהירה, ויגרמו לילדים למאוס מוקדם מדי במטלה - מעניינת ככל שתהייה.
כאשר הבסיס לא יציב, הילדים ינסו להחזיק את כלי הכתיבה חזק מדי כדי לספק לעצמם יציבות, או ילחצו מאוד חזק על הנייר, כאשר אין להם מספיק שליטה על תנועותיהם. פיצוי אחר יכול להיות גם בהעלאת המתח בכתפיים שבעקבותיו הילדים מתעייפים במהירות.
ניסיון לאחוז בכלי כתיבה, ללא היציבות הנובעת מעבודה מתואמת של שרירי הגו ושל חגורת הכתפיים, הוא כמו הניסיון לצייר כשאנחנו עומדים על רגל אחת. זה ידרוש מאתנו מאמץ עצום, יעייף מאוד והתוצאות כנראה יהיו עלובות.
סימנים לחולשת שרירים בגו ובחגורת כתפיים
אפשר להבחין בחולשת הגו אם הילד "נוזל" על הכיסא בזמן הישיבה. אם נבקש ילדים עם חולשה בגו או בחגורת כתפיים, לשכב על הבטן ולהרים את הידיים והרגלים ו"לעוף כמו סופרמן" - הם יתקשו להגיע או לשמור על התנוחה. גם כאשר הילדים יושבים על הריצפה רק בישיבת W, סימן שהם זקוקים לפריסת רגליים זו, כפיצוי על חולשת הגו.
![]() |
| ישיבת W |
אז מה עושים?
קשה להתאמן, אבל כיף לשחק. משחקים פיזיים רבים מערבים הפעלת כוח במתיחת הגב ובהפעלת הידיים. כאשר הילדים נושאים את משקל גופם על הידיים - כמו בירידה מהמגלשה בזחילה על שש, או מרימים את הידיים כנגד כוח הכובד - כמו בציור על לוח, הם מחזקים את השרירים. גם הדרישה לשמור על שיווי המשקל, כמו הליכה על קורה, כרוכה בהפעלה ובשכלול התנועות המתחילות במרכז הגוף ולכן מחזקת אותו.
![]() ![]() |
| שרירי הגב מתכווצים, עובדים ומתחזקים |
| מתאמנים בלי להרגיש המשחק והחברה מאתגרים את הכוחות |
בסלון הבית, אפשר לשחק ב"איך הולכות החיות?"
לקפוץ כמו קנגרו - עם ידיים מקופלות אל החזה ושתי הרגליים קופצות ביחד
לעמוד כמו האריה הכי חזק בעולם - שלא זז מול שום דחיפה
לקפוץ כמו צפרדע, או לזחול כמו נחש. ללכת כמו דוב או סרטן.
לעמוד על רגל אחת כמו חסידה - בלי להחזיק, וגם על הרגל השנייה.
הכלל הוא שמשיכה, הרמה והשענות על הידיים בונים את חוזק השרירים הגדולים בגוף ונראה שהילדים יודעים את הסוד. אחרת, איך אפשר להסביר את העובדה שהם רצים בהתלהבות אל עבר המתקנים בגינה? רוצים להוריד לבד את הקופסה הגובהה? או להתגלגל על הספה?
גם הילדים שמעדיפים לשחק בישיבה או להסתובב ליד המתקנים ולא עליהם, היו רוצים להינות מהחוויה - אבל נמנעים בגלל הקושי. אפשר וכדאי לעזור להם.
נשמח לענות על שאלות תמר: 054-5620896 יעל: 054-7878478 או במייל
מזמינות אתכם לבקר באתר של פשוט לגדול או בדף הפייסבוק שלנו
להתראות, תמר ויעל מפשוט לגדול






אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה